Antiterror – Süllyedőoszlopok. Detektor cikk 1. rész
Egy K4 minősítésű süllyedőoszlop esetén egy 2 tonnás személygépjárművet 57 km/h sebességnél még megállít úgy, hogy az oszlop részben képes lehet a további működésre.
Az Orion21 Kft egyik fő profilja a süllyedőoszlopok forgalmazása. Termékeinket az olasz Pilomat gyártja, akikkel hosszú évekre nyúlik vissza az együttműködésünk. A Pilomat a süllyedőoszlopokon kívül gyárt még road blocker-eket, láncos sorompókat, parkolásgátló kengyeleket, tire killer-eket, egyéb útakadályokat és süllyedő energia-oszlopokat. Jelen cikkünkben a süllyedőoszlopokon belül is az úgynevezett antiterror oszlopokat mutatjuk be.
Az úgynevezett antiterror oszlopokat cégünk számos kiemelt biztonsági kockázatú helyszínen sikerrel alkalmazta már. Rendszereink megtalálhatóak a különböző szakszolgálatok bejárataiban, kiemelt kormányzati objektumoknál, Budapest Nemzeközi Repülőterén (BUD) és közterületeken. ‘Antiterror’ süllyedő oszlopaink a következő nemzetközi minősítésekkel rendelkeznek: K12 (American cert. DOS SD-DT 02.01.), M50 (ASTM – Cert. F2625-07), K4 (USA), M30 (ASTM cert. F2656-07), ezen kívül az eszközök rendelkeznek PAS68 és IWA 14 certifikációkkal is. Ezek a rendszerek mind az Egyesült Államokban, mind Európában sikeresen teljesítettek az ellenállási teszteken.
KÉPESSÉGEK SZEMLÉLETESEN
Hogy ez pontosan mit is jelent a gyakorlatban? Cégünk által forgalmazott ‘antiterror’ oszlopok 250 000 Joules becsapódási energiától és 750 000 Joules kitörési energiától egészen 700 000 Joules becsapódási energiától a 2 000 000 Joules kitörési energiáig képesek adott gépjárműveket megállítani. Lefordítva ezt hétköznapibb nyelvre azt jelenti, hogy egy K4 minősítésű süllyedőoszlop esetén egy 2 tonnás személygépjárművet 57 km/h sebességnél még megállít úgy, hogy az oszlop részben képes lehet a további működésre, míg 98 km/h sebességnél az oszlop is jelentős károkat szenved, akár ki is törhet a helyéből, de a gépjárművet megállítja. 6,8 tonnás teherautó esetén ezek a sebességtartományok 31 km/h-ra és 53 km/h-ra módosulnak. Egy 120 cm magas K12 minősítésű süllyedőoszlopnál ezek az értékek a következőképpen módosulnak: személygépkocsi esetén 95 km/h órás sebességnél még jelentősebb oszlopsérülés nélkül is megállítja a járművel, míg 161 km/h sebességnél előfordulhat, hogy az oszlop jelentősen sérül és/vagy kitörhet a helyéről, de a személygépjárművet megállítja. Tehergépjárművek esetén (6,8 tonna) 52 km/h-nál az oszlop minimális sérülést szenved, míg 84 km/h-nál még mindig képes megállítani a tehergépjárművet, de jelentős sérülés történhet az eszközben is. Érdemes tudni, hogy az egyik éles teszt után egy ilyen minősített oszlop, egy 7 tonnás tehergépjármű 80 km/h becsapódása után csak pár fokot hajlott el, de még mindig működőképes maradt.
Fontos megemlíteni, hogy a süllyedőoszlopok moduláris eleven épülnek fel. Ennek lényege, hogy egy becsapódás után nem feltétlen kell az egész eszközt egyben cserélni. Elég a sérült elemek cseréje (palást, esetlegesen egyéb mozgó alkatrészek) és a rendszer újra üzemkészen tudja biztosítani a korábban már megszokott védelmi szintet.
Ha az elmúlt évek sajnálatos tendenciáit vesszük figyelembe, amely azt mutatta, hogy a terroristák kezében bármilyen forgalomban részt vevő jármű halálos fegyverré válhat és percek alatt több tucat emberélet eshet áldozatul, így egyértelmű, hogy ilyen támadások ellen hatékony védelem kell és az ‘antiterror’ oszlopok jelentik a megfelelő megoldást. Sajnos a közterületeken elhelyezett betontömbök csak a biztonság illúzióját keltik. Számos olyan eset történt a közelmúltban, melyek bizonyították, hogy ezek a megoldások nem képesek ellátni feladatukat, sőt a nekik hajtó gépjárművek mozgási energiája csak ellöki őket, így az irányíthatatlan betontömbök minden útjukba kerülőt letarolnak és ‘segítségükkel’ a támadók még több kárt okozhatnak, áldozatot szedhetnek.